info@connecttv.se 040-615 00 00

Frågor & svar – Teknisk support

Vad gör jag om det är frysningar och blockbildningar på mina kanaler?

Vad gör jag om det är frysningar och blockbildningar på mina kanaler?

Frysningar och blockbildningar på kanalerna beror i de flesta fall på svag signal. Börja med att kontrollera att din antennkabel sitter korrekt i boxen och antennuttaget i väggen.Tänk på att antennkablar är färskvara och får försämrad funktionalitet med åren. Testa därför att byta antennkabel om du har upprepade problem med bilden. Även om din antennkabel är ny så utesluter du att den är skadad genom att testa med en annan kabel.Se även till att du inte har någon form av trådlös utrustning stående vid antennkabeln, och om du har det kan du testa att flytta den längre bort än en meter från antennkabeln. Trådlös utrustning kan störa signalen.Om inget av ovan hjälper, kontakta vår Kundservice på telefon 040-615 00 00 så hjälper vi dig felsöka vidare.

Får du ett felmeddelande på din tv?

Får du ett felmeddelande på din tv?
Varje månadskifte skickar vi en signal till din digitalbox som säger åt den att låsa upp de kanaler du abonnerar på. Om denna signal inte når din box kommer den istället att låsa kanalerna eftersom den tror att du inte längre abonnerar på dem.

Hur vet jag om jag är drabbad av detta?
De fria kanalerna, till exempel SVT1 och SVT2, fungerar som vanligt, men de kanaler du abonnerar på  är svarta och istället visas ett felmeddelande med ”Ingen åtkomst” eller ”No Access”

Hur gör jag för att åtgärda det?
Ställ dig på en kanal du skall ha access till och vänta upp till 45 minuter utan att byta kanal. Nu kommer boxen ta emot signalen och dina kanaler låses upp.

Hur uppstår felet?
Om din box inte är ansluten till antennuttaget eller om strömmen till den är bruten så nås den inte av signalen.

Har du inte tid att vänta så kan du skicka en uppdatering via vår hemsida.
Använd funktionen ”uppdatera ditt kort” längst ner på på vår kundservicesida.