Kundservice

Allt du behöver på ett ställe

Här hittar du det mesta du behöver. Vi har samlat en stor del av vår kunskap tillsammans med de vanligaste frågor och svar - gällande allt från abonnemang och fakturafrågor till teknisk support på vår digitala utrustning.

Abonnemangsfrågor

  • Vad har jag för bindningstid/uppsägningstid?

    I normalfallet har vi inga bindningstider på våra paket. Om det är bindningstid beror det oftast på att man tar del av en kampanj och man då binder sig en viss tid. Vid dessa beställningar framgår det om det är bindningstid. Vi har alltid en kalendermånads uppsägningstid.

  • Vad behövs för att se digital-TV på en eller flera TV apparater?

    Ni behöver en digital utrustning och programkort till varje TV, antingen en box eller en modul (kortläsare). För att få samma utbud på fler TV-apparater kan man spegla huvudkortet till extrakorten.

  • Vad innebär ”Must Carry”-kanaler?

    Must Carry är de kanaler som Kabel- och IPTV operatörer är skyldiga att sända i sina nät. Kanalerna som ingår i Must Carry är SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen. Vi sänder alltid dessa kanaler både analogt (via kabel-tv) och digitalt.

  • Vilka kanaler ingår i mitt digitala basutbud?

    Det digitala utbudet varierar beroende på din fastighetsägares/bostadsrättsförenings avtal med oss. Kontakta vår support eller er förening för att ta del av ert digitala utbud.

  • Hur gör jag för att få tillgång till fler kanaler utöver mitt basutbud?

    Om du har en digitalbox ringer du till oss på 040-615 00 00 eller beställer här.

    Om du inte har en digitalbox utan enbart tittar analogt går det inte att göra enskilda ändringar. För att lägga till fler kanaler beställer man en digitalbox och ett programkort som är nyckeln till både bättre bild och ljud samt valbara kanaler.

  • Jag har ångrat mig och vill inte ha mitt abonnemang, hur gör jag?

    Enligt Distansköpslagen SFS 2005:59 har man som kund 14 dagars ångerrätt på alla köp gjorda över telefon eller internet, självklart ger vi även denna ångerrätt över disk.

    Kontakta oss på kundservice@connecttv.se så hjälper vi dig med ditt ärende.

Analog TV

  • Vilka kanaler ingår i mitt analoga basutbud?

    Det analoga utbudet varierar beroende på vilken fastighetsägare ni bor hos. Kontakta vår support eller er fastighetsägare eller bostadsrättsförening för mer information.

  • Jag har störningar på mina analoga kanaler

    Upplever ni störningar på era analoga kanaler testa enligt följande procedur:

    1. Koppla bort eventuella T-kopplingar eller fördelare och anslut antennkabeln direkt mellan TV och antennuttag.
    2. Prova med en annan antennkabel, minst 95 dB och dubbelmantlad.
    3. Koppla till ett annat antennuttag om ni har det.
    4. Kontrollera med grannen om de har störningar (om möjligheten finns).
    5. Om dina grannar har samma problem som du; Felanmäl via e-post eller telefon.

Fakturafrågor

  • Varför har jag fått en uppstartsavgift?

    Om din betalning inte kommer in till oss i tid stängs kanalerna av efter det datum som står på påminnelsen som skickas ut från Visma. Därefter sätts kanalerna igång igen så fort din betalning är oss tillhanda. Uppstartsavgiften om 150 SEK tas ut för att täcka de administrativa merkostnader vi får i ovanstående fall.

  • Vilka betalningssätt kan jag välja?

    – Pappersfaktura (30 kr)
    – PDF-faktura (0 kr, fakturan skickas till din e-post)
    – Autogiro med pappersavisering (30 kr)
    – Autogiro med PDF-avisering (0 kr, aviseringen skickas via e-post)

  • Jag har fått en påminnelse men fick aldrig ursprungsfakturan

    Vi skickar alltid ut våra fakturor via det betalsätt du valt. Om du inte mottagit fakturan är det viktigt att du kontaktar oss. Påminnelse skickas ut när förfallodatum har passerat på ursprungsfakturan.

  • Mina kanaler är avstängda pga en sent betald faktura

    TV-kanaler och tjänster sätts igång så snart din betalning är oss tillhanda. Om betalningen går via Visma kan det ta ett par bankdagar innan pengarna är oss tillhanda.

  • Jag vill ha E-faktura

    I dagsläget erbjuder vi tyvärr inte E-faktura.

Felsökning - IPTV

  • Varför kan jag inte ha en modul? Jag har en ny TV

    Idag finns det ingen TV på marknaden med inbyggd IPTV-box. De inbyggda mottagarna i TV’n är kompatibla med kabel-TV och inte IPTV, tyvärr.

  • Får ljud men ingen bild

    Oftast beror detta på att man tittar på en HD-kanal som man inte abonnerar på. Vi kodar bara bilden på HD kanalerna, därför fungerar fortfarande ljudet. Om ni abonnerar på kanalen, testa göra omstart av tjänstefördelaren och sedan gör en fabriksåterställning av boxen. Kontakta oss för vidare felsökning om det inte avhjälper felet.

  • Vissa kanaler är svarta

    Det finns olika anledningar till att bilden blir svart. Om det är en utlandskanal och det som visas inte får sändas i Sverige så blir kanalen svart. Annan anledning kan vara att man inte abonnerar på kanalen. Ibland hjälper det att göra en omstart av tjänstefördelaren och när den är uppstartad gör man en fabriksåterställning av boxen.

  • Har störningar på mina kanaler

    Störningar kan uppstå pga olika typer av fel. För att hitta var felet är, börja med att starta om tjänstefördelaren. Testa därefter att koppla boxen direkt till fibern. Används en switch, ”Homeplug” eller annan typ av utrustning mellan fibern och boxen så ska dessa kopplas bort som en del i felsökningsprocessen eftersom felet kan bero på dessa. Testa även med en annan nätverkskabel. Om felet kvarstår – kontakta oss för vidare felsökning.

  • Kan jag koppla in boxen trådlöst?

    Våra boxar behöver kopplas med en nätverkskabel. Det går inte att ansluta boxen trådlöst med lösningar som tillhandahålls från oss. Vår garanti och support gäller när kabel används. Det finns de som gör egna lösningar för att på en trådlös signal och då använder sig av ”Homeplugs” som går via Elnätet. Dessa kan fungera, men om fel uppstår och för att vi ska kunna hjälpa till med felsökning kommer vi be dig att direktansluta din box till din tjänstefördelare med en nätverkskabel.

  • Måste jag ha en box för att använda IPTV?

    Ja, man måste ha en box till IPTV. De TV-apparater som finns på markanden idag erbjuder inte inbyggda IPTV-mottagare. Om man vill använda sin nya TV’s inbyggda box med en modul så är det kabel-tv som gäller.

  • Hur kopplar jag in min box?

    Börja med att koppla in nätverkskabeln i boxen och andra änden i tjänstefördelaren (uttaget som är utsatt för IPTV) eller om signalen kommer via ett nätverksuttag. Koppla sedan in HDMI-kabeln i boxen och sedan TV’n. Kom ihåg vilken HDMI-ingång ni kopplat boxen på så att ni väljer rätt källa på TV’n. Koppla in strömkabeln i boxen och sedan i ett eluttag. Nu är boxen inkopplad och kommer starta upp. Välj rätt källa med TV’ns source/input knapp. Nu är ni igång och kommer använda boxens fjärrkontroll för att byta kanal.

  • Får upp ”Allvarligt fel”

    Det finns många anledningar till varför boxen säger ”allvarligt fel”. Det innebär bara att boxen inte får en korrekt signal eller någon signal alls från fibern. Börja med att starta om tjänstefördelaren. När tjänstefördelaren är igång igen, gör en fabriksåterställning av IPTV boxen. Kontakta oss för vidare felsökning.

  • Min box säger ”Kan inte ladda kanallistan”

    När boxen inte hämtar kanallistan så kan det bero på många olika saker. För att ta reda på vad felet är, börja med att kontrollera boxen får en korrekt IP-adress.

    Följ dessa steg:
    1. Tryck på Meny på fjärrkontrollen.
    2. Välj Konfiguration (verktygslåda) med piltangenterna.
    3. Välj systeminformation, tryck på OK på fjärrkontrollen.
    4. Välj IP-nätverk och tryck OK.
    5. Välj eth0 och tryck OK.
    6. Läs IP-adressen. Om IP-adressen börjar med 10 eller 172 så är det rätt.

    Testa i så fall att göra en fabriksåterställning av boxen. Gör såhär:
    1. Tryck Meny på fjärrkontrollen.
    2. Välj Konfiguration (verktygslådan) med piltangenterna.
    3. Välj systeminställningar, tryck på OK på fjärrkontrollen.
    4. Välj Återställ till fabriksinställningar. Tryck på OK på fjärrkontrollen. Tryck in din kod (1111 som standard), tryck OK.
    5. Boxen gör nu en omstart och startar sedan upp i installationsläge.
    6. Välj Svenska och IP-läge -> Tryck på OK.

    Om boxen fortfarande inte laddar kanallistan, kontakta oss för vidare felsökning. Om boxen inte får rätt IP-adress, dubbelkolla att boxen är korrekt ansluten till er fiber. Boxen ska kopplas direkt till tjänstefördelaren och inte via router eller liknande. Om tjänstefördelaren har ett specifikt uttag för IPTV så ska boxen kopplas i det uttaget. Om boxen är rätt kopplad, gör en omstart av tjänstefördelaren. Vänta 15 minuter. Gör en fabriksåterställning på boxen. Fungerar det inte och boxen fortfarande får fel IP-adress. Kontakta oss för vidare felsökning.

Felsökning - Kabel-TV

  • Får ljud men ingen bild

    Oftast beror detta på att man tittar på en HD-kanal som man inte abonnerar på. Vi kodar bara bilden på HD kanalerna, därför fungerar fortfarande ljudet. Om ni abonnerar på kanalen, testa göra omstart av tjänstefördelaren och sedan gör en fabriksåterställning av boxen. Kontakta oss för vidare felsökning om det inte avhjälper felet.

  • Varför ändras ljudnivån mellan program och reklam?

    Det är vanligt att sändningar har olika ljudnivåer. Det kan ibland bli extra tydligt när ett program går till reklam. Det är programbolagen som styr ljudnivåerna och det kan skilja sig från kanal till kanal.

  • Har bild men ljudet fungerar inte

    Om det fungerar på andra kanaler så felanmäles det till oss. Om ni får bild men inte ljud på alla kanaler testa att koppla bort hemmabiosystem, receiver eller liknande om detta används. Om ni har en box så ska denna kopplas med enbart HDMI-kabeln direkt till TV’n. Testa koppla till olika HDMI-ingångar till TV’n och med en annan HDMI-kabel. Om felet kvarstår – gör en fabriksåtersällning av boxen. Ni är alltid välkomna till vår kundmottagning för felsökning. Annars kontakta oss för vidare felsökning.

  • Varför blir bilden svart på vissa sändningar

    Vissa sändningar har inte sändningsrättigheter i Sverige. Om rättighet inte finns så blir bilden svart. Detta händer oftast på sportsändningar på kanaler från andra länder.

  • Min box reagerar inte på fjärrkontrollen

    Börja med att kolla om boxen reagerar på knapparna som sitter på boxen. Om det fungerar, testa att byta batteri i fjärrkontrollen och dubbelkolla så att ingen knapp har fastnat i intryckt läge. Tänk på att den måste riktas mot boxen och att det inte ska vara någonting framför, exempelvis glas. Om boxen inte reagerade på boxens knappar, testa att starta om boxen genom att dra ut strömkabeln och sätt i den igen. Om boxen kommer igång men det fortfarande inte fungerar, dubbelkolla då att ni är i rätt källa på TV’n. Har ni kopplat in boxen i t.ex HDMI2 så behöver ni ha valt HDMI2 med TV’ns source/input knapp. Om ni får bild från boxen men fjärrkontrollen inte fungerar så är förmodligen fjärrkontrollen eller boxen defekt. Ni alltid välkomna till vår kundmottagning för att få er box/fjärrkontroll testad. Kontakta oss annars via mail eller telefon.

  • Jag har fiber, kan jag ansluta med nätverkskabel?

    Kabel-TV via fiber måste kopplas med antennkabel. I vissa nät levererar vi IPTV som kopplas med nätverkskabel.

  • Jag har fiber, kan jag ansluta digital-tv trådlöst?

    Det går inte köra kabel-tv-signalen via fibern trådlöst.

  • Varför har jag bara störningar på vissa kanaler?

    Kanaler ligger på olika frekvenser och är uppdelade i olika grupper. Ibland blir det bara störningar på en grupp/frekvens. Börja med att göra en ny digital kanalsökning. Om det fortfarande är problem, se felsökning här.

  • Jag har varit bortrest och nu fungerar inte mina betalkanaler

    När TV:n inte varit aktiv på ett tag kan kortet tappa signalen.

    Gör såhär:
    Välj en betalkanal som ingår i ert utbud, t.ex TV3. Det finns tre alternativ för att kortet att få sin signal: Vänta i upp till 45 minuter utan att byta kanal så kommer det igång automatiskt eller kontakta vår support på 040 – 615 00 00 så aktiverar vi den manuellt.

  • Vad ska jag göra om jag får störningar på mina digitala kanaler?

    Upplever ni störningar på de digitala kanaler testa följande: Koppla bort eventuella T-kopplingar eller fördelare så att antennkabeln går direkt till antennuttaget. Prova med en annan antennkabel. Testa koppla till ett annat antennuttag om ni har det. Kontrollera med grannen om möjligheten finns. Fungerar det inte efter ovan felsökningsprocess – kontakta vår support via mail eller telefon.

  • Vad behöver jag för att kunna spela in?

    Det som behövs för att spela in är en digitalbox eller TV med inbyggd digitalbox. Det är inte varje TV som kan spela in, man får leta efter PVR funktion. Fråga er TV-tillverkare om ni vill vara säkra. Sen behöver ni en hårddisk via USB till digitalboxen. Oftast behöver TV’n också en Hårddisk via USB. Vi erbjuder följande digitalboxar med inspelningsfunktion; Dilog 235, 280 och 760. Dilog 235 och 280 är enkeltuner, vilket innebär att du kan spela in ett program men inte kolla på ett annat program samtidigt. Dilog 760 är en dubbeltuner vilket innebär att den kan göra två saker samtidigt; antingen spela in på ett program och titta på ett annat program eller spela in två program samtidigt men då inte titta på ett tredje. Det går alltid att titta på ett program samtidigt som man spelar in det.

  • Jag får felmeddelandet ”No access” på alla betalkanaler

    När detta händer så har förmodligen kortet tappat förbindelsen med oss vilket kan uppstå av olika anledningar.

    Vanligtvis beror det på att man inte har använt sin TV på någon vecka och därför har programkortet inte synkat.

    Lösning:
    1. Om ni har en digitalbox så dras programkortet ut för att sedan sättas in igen. Om ni har en modul så behöver ni ta ut hela modulen försiktigt. Sätt i kortet/modulen igen.
    2. Därefter väljer ni en betalkanal som ingår i ert utbud, ex TV3, vänta i upp till 45 minuter utan att byta kanal så kommer det igång automatiskt. För att slippa vänta i 45 minuter kan man ringa vår support på 040 – 615 00 00, så skickar vi manuellt ut en uppdatering till kortet.

  • Jag har en digitalbox och får felmeddelandet ”ingen signal”

    Nästan alltid beror det här på att man inte är i rätt källa/source på TV’n. Om man har kopplat in boxen i t.ex HDMI2 så behöver man välja HDMI2 som källa med TV’ns fjärrkontroll. Denna knapp är olika från TV till TV. Oftast heter den Source eller Input. Ibland ser knappen ut enligt nedan. Om man vill dubbekolla att man är i rätt källa på ett enkelt sätt kan man trycka på meny-knappen på boxens fjärrkontroll, om inte menyn dyker upp så är man i fel källa. Tänk på att boxen måste vara igång (lyser grönt) när ni testar detta.

Generellt

  • Vad är IPTV?

    IPTV innebär att TV-signalen skickas över Internet. En skillnad mellan kabel-TV och IPTV är att man använder en nätverkskabel för IPTV istället för antennkabel. Andra skillnader är exempelvis att IPTV alltid kräver en box då det inte finns TV-apparater med inbyggda IPTV-mottagare på marknaden.

  • Vad är DVB-T och DVB-C?

    DVB-T och DVB-C är två olika sätt sända ut digitala tv-kanaler på. Vi sänder ut DVB-C (C=Cable) vilket innebär att det krävs en digitalmottagare, antingen box eller TV med inbyggd DVB-C-mottagare för att se på våra digitala kanaler.

Manualer och guider

Undrar du något om vår drift?

Du kan se vår driftinformation om vad som händer just nu och planerade störningar: